3 Ademhalingsoefeningen om te ontspannen

Ademhalingsoefeningen_om_te_ontspannen

Als je een tijdje met Yoga bezig bent, dan weet je misschien dat Yoga veel meer is dan alleen maar de houdingen, of Asana’s zoals deze in het Sanskriet genoemd worden. Een ander belangrijk onderdeel van Yoga is de ademhaling. De ademhaling is de verbinding tussen lichaam en geest en wordt vaak gebruik als aandachtspunt tijdens een Yogasessie. Focus op de ademhaling zorgt ervoor dat de aandacht in het hier en nu blijft waardoor de gedachten dus minder vaak afdwalen. Binnen de Yoga zijn er verschillende ademhalingsoefeningen die je kunt doen om meer te ontspannen en tot rust te komen. 

3 Ademhalingsoefeningen om te ontspannen

Yoga ademhalingsoefeningen - #1: Nadi Shodhana
Een van meest bekende Yoga ademhalingsoefeningen is Nadi Shodana. Bij deze Yoga ademhalingsoefening breng je de rechterhand naar de neus toe. Plaats je duim op je rechterneusgat en je middel- en wijsvinger op je voorhoofd tussen je wenkbrauwen. Adem in via het linker neusgat. Sluit vervolgens het linker neusgat af met je ringvinger. Bevrijd het rechter neusgat en adem uit door het rechter neusgat. Adem vervolgens weer in via het rechter neusgat. Sluit het weer af met je duim en adem weer uit via het linker neusgat. Etc. Etc.

Dit is Nadi Shodhana. 

Er wordt gezegd dat je met deze Yoga ademhalingsoefening de energiebanen in je lichaam reinigt, zodat de energie beter en efficiënter door je lichaam kan stromen. De oefening zelf heeft een hele rustgevende en ontspannende werking.

Yoga ademhalingsoefeningen - #2: Ujjayi
De Ujjayi Yoga ademhaling wordt ook wel de overwinnaars ademhaling genoemd. Bij Ujjayi adem je helemaal in richting het bekken. Vervolgens adem je uit door de neus terwijl je met je keel een geluid maakt. Je doet dit door te doen alsof je een spiegel wilt laten beslaan met je adem. Probeer het eerst eens om uit te ademen door je mond en het geluid te maken. Gaat dit goed dan probeer je het met de mond dicht en door je neus. Het lijkt hierdoor alsof je ademt zoals Darth Vader van Star Wars ;-). Hieronder zie een filmpje met nog wat uitleg.

Als dit goed lukt op de uitademing, pas dit dan ook toe op de inademing.

Door bewust een geluid te maken met de ademhaling op deze manier is het makkelijker om je op de ademhaling te focussen. Het brengt je in een soort ‘trance’ of ‘flow’. Je hersenactiviteit synchroniseert zich hiermee waardoor je helemaal op gaat in de Yoga oefeningen. De ademhaling vergt wel wat oefening en het duurt even voordat je deze ademhaling en de Yogahoudingen tegelijk en goed kunt toepassen.

Yoga ademhalingsoefeningen - #3: Brahmari
Tot slot kun je ook de Brahmari Yoga ademhaling proberen. Brahmari wordt ook wel de ‘zoemende-bij ademhaling’ genoemd. Bij Brahmari sluit je de oren en ogen en hou je de kaken lichtjes op elkaar. Vervolgens ga je met elke uitademing hardop een zo lang mogelijk hummmmmmmm-geluid maken. Stel je daarbij voor dat er een bij in je brein cirkeltjes vliegt onderweg naar het centrum van je brein. De trillingen die ontstaan en het geluid wat je creëert hebben een hele meditatieve en ontspannende werking op het brein. Na Brahmari zal je je daarom heel ontspannen en rustig voelen. 

Probeer de Yoga ademhalingsoefeningen eens uit en kijk wat het met je doet. Wees ‘open-minded’ zonder na te denken over of het raar is of niet. Gewoon doen!

Geplaatst op: 17-03-2016

Reacties (0)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in: