5 meditatie tips voor beginners

Je hoort en ziet het steeds meer voorbij komen…

Mediteren.

Doordat veel mensen last hebben van stress en wat spanning, gaan ze op zoek naar manieren op meer tot ontspanning te kunnen komen.

Ze komen al snel tot de conclusie dat de drukte in hun eigen hoofd een van de belangrijkste oorzaken is van de spanning en stress die ze voelen.

En meditatie is het perfecte middel om die op een geheel natuurlijke wijze te lijf te gaan.

In deze blog daarom 5 meditatie tips voor als je net begint met mediteren.

5 meditatie tips voor beginners

Meditatie tip #1: Zoek een rustige ruimte

Als je wilt gaan mediteren is het belangrijk dat je niet gestoord wordt. Je probeert immers je lichaam en geest te kalmeren.

Ik kan je vertellen dat dit vrij lastig is met rondrennende kinderen om je heen.

Zoek daarom een rustig plekje in je huis en laat je familie weten dat je even niet gestoord wilt worden.
 

Meditatie tip #2: Let op je zithouding

Veel mensen denken dat je met mediteren urenlang op de grond moet zitten in de lotushouding.

Niets is minder waar.

Je kan prima een stoel gebruiken om op te zitten. Het belangrijkste is dat je rug recht is.

Wil je wel in de lotushouding of kleermakerszit zitten? 

Dan kan het prettig zijn om een meditatiekussen of meditatiebankje te gebruiken. Hierdoor kan je je bekken wat beter naar voren kantelen, waardoor je gemakkelijker en zonder spanning rechtop kunt zitten.


Meditatie tip #3: Richt je op de ademhaling

Een van de beste meditatie tips die ik je kan geven is om je te richten op de ademhaling. Je gedachten zijn ontzettend snel geneigd om af te dwalen.

Focus op je ademhaling kan je hier heel erg bij helpen. Je ademhaling is als het ware je innerlijke goeroe.

Als je goed luistert, vertelt hij je precies hoe je je voelt.


Meditatie tip #4: Het kan helpen om te tellen

Heb je moeite met het concentreren om je ademhaling. Dan is deze meditatie tip voor jou.

Het kan namelijk helpen om de ademhalingen te tellen. Hierdoor zorg je dat je gedachten iets te doen hebben en minder snel afgeleid raken.

Begin bij één met de inademing, en tel twee met de uitademing. Zo tel je door tot tien en daarna begin je weer opnieuw bij één.

Als je gedachten toch afdwalen, begin dan weer bij het getal waar je gebleven bent, of begin weer helemaal opnieuw.


Meditatie tip #5: Raak niet gefrustreerd

Je zal merken dat je gedachten vaak afdwalen. Belangrijk is om hierdoor niet gefrustreerd of boos te worden.

Er is geen goed of fout.

Het enige wat je moet doen is observeren. 

Dwalen je gedachten af? Breng ze dan weer rustig en vriendelijk terug bij de ademhaling.

Dit zal ontzettend vaak gebeuren. Als je hierdoor gefrustreerd raakt, dan streef je eigenlijk een beetje het doel van de meditatie voor bij.

Blijf daarom rustig en geniet van de rust die je in jezelf gecreëerd hebt.

Geplaatst op: 10-08-2015

Reacties (1)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in: