7 Dingen die je moet weten over Bikram Yoga

bikram_yoga

Eerder hadden we het al over de vele verschillende soorten Yoga. Het zijn er soms zo veel dat je bijna door de bomen het bos niet meer ziet. Een van die Yoga soorten is Bikram Yoga. Bikram Yoga wordt wereldwijd beoefent door ontzettend veel mensen. Het is daarom zeker aan te raden om eens een keer Bikram Yoga te gaan proberen en te kijken wat het met je doet.

Hieronder 7 dingen die je moet weten voordat je begint met Bikram Yoga.

7 Dingen die je moet weten over Bikram Yoga

1. Bikram Yoga is warm!

Een Bikram Yoga les word gegeven in een verwarmde sauna van ongeveer 40 graden Celcius. Voor veel mensen is de sauna binnenstappen geen enkel probleem, alleen duurt een les 90 minuten. Dit is dan ook de uitdaging bij Bikram Yoga.

2. Altijd dezelfde houdingen

Bij Bikram Yoga doe je altijd dezelfde houdingen. Dit zijn er 26. Hiervan zijn er twee pranayama ademhalingsoefeningen, namelijk een staande diepe ademhaling en Kapalabhati. 

3. Drink genoeg water!

Tijdens de les is het aan te raden om geen, of heel weinig water te drinken. Maar 90 minuten in een sauna zet je natuurlijk heel erg aan het zweten waardoor je veel vocht verliest. Dit moet je later op de dag weer aanvullen. Dus drink na afloop van je Brikram Yoga les voldoende water om je lichaam weer goed te hydrateren.

4. Kom op tijd!

Omdat Bikram Yoga in een sauna wordt gegeven, raden we je aan om op tijd te komen. Op deze manier kan je 10 minuten van te voren al de verwarmde ruimte binnen gaan op je lichaam hieraan te laten wennen. Je snapt zelf wel dat het geen goed idee is om gehaast de sauna binnen te stappen en direct aan de slag te gaan met een aantal intense Yogahoudingen.

5. Dunne kleding

Kleed je vooral niet te warm aan, want het is heet! Zorg dat je kleren dun zijn en goed ademen. Als man is het prima om bijvoorbeeld in je zwembroek te komen en als dame volstaat een sport-BH en een kort broekje prima.

6. Ken je grenzen

Uitdagende Yoga houdingen in een warme ruimte doen is intens! Daag je zelf uit, maar push niet te ver. Weet wanneer het tijd is om jezelf rust te geven. Luister naar je lichaam!

7. Vergeet je handdoek

Bij Bikram Yoga ga je ontzettend zweten. Laat het gebeuren. Ga niet elke minuut alles afdoen met je handdoek. Het zweet helpt je om je lichaam af te koelen, het hoort bij het beoefenen van Bikram Yoga.

Met deze tips in je achterhoofd ben je helemaal klaar voor je Bikram Yoga les. Sommige mensen vinden het niets, sommige mensen vinden het geweldig en willen niets anders.

Als je voor de eerste keer gaat, wees ‘open-minded’ en sta open voor de ervaring. 

Geplaatst op: 05-10-2016

Reacties (0)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in:

Tags: bikram yoga,