De Neerwaartse Hond houding (Ado Mukha Svanasana)

De Neerwaartse Hond houding wordt in het Sanskriet ook wel Ado Mukha Svanasana genoemd. Het is een bekende Yoga houding die je regelmatig voorbij ziet komen tijdens de Yoga les. Behalve een inspannende houding, kan de Neerwaartse Hond houding na verloop van tijd ook als een comfortabele en ontspannende houding aan gaan voelen. Bijvoorbeeld na een inspannende serie of uitdagende Yoga houding. Je kunt de Neerwaartse Hond houding in de categorie Asana’s (Yoga houdingen) onderbrengen bij de omgekeerde houdingen. Deze Yoga houding heeft veel voordelen. Ook is deze houding geschikt voor zowel beginnende als gevorderde Yogi’s.Hieronder wordt dieper ingegaan op de voordelen en hoe je deze Asana stap voor stap kunt opbouwen (of aanpassen). 

Voordelen van de Neerwaartse Hond houding
Er zijn diverse voordelen te benoemen van de Neerwaartse Hond houding. Zo wordt er onder andere ruimte gecreëerd in de wervelkolom. Gebruik hiervoor de combinatie tussen de Yoga ademhaling en de Neerwaartse Hond houding. Op deze manier kun je de spieren rondom de ruggengraat ontspannen en  komt het zenuwstelsel tot rust. Dit werkt erg ontspannend en rustgevend. Een ander voordeel is, dat de Neerwaartse Hond een omgekeerde houding is. Een omgekeerde houding zorgt ervoor dat zuurstofrijk bloed sneller richting het hoofd en de hersenen gebracht wordt. Ook train je doormiddel van de Neerwaartse Hond houding de been- en buikspieren. 

Hoe voer je de Neerwaartse Hond houding uit?
Er zijn verschillende manieren om in de Neerwaartse Hond houding te komen staan. Maar omdat je met onderstaande stappen het beste in staat bent om deze Asana op een veilige en goede manier uit te voeren, raad ik de volgende stappen aan: 

Je komt op handen en knieën zitten. Bij voorkeur gebruik je hierbij een goede Yoga mat om een goede grip te hebben en gevoelige knieën te ontlasten. Spreid hierbij de vingers. 

Adem uit.

Inademend strek je vervolgens armen en benen en kom je als het ware in een omgekeerde V vorm staan. De handen en voeten blijven op dezelfde plek staan. 

Je strekt je staartbeen richting het plafond. Buig hierbij de knieën eerst, zo bescherm je op een juiste manier je onderrug. 

Als je iets meer opgewarmd bent, kun je de hielen voorzichtig richting de mat bewegen voor zover dat mogelijk is. Houd hierbij de rug ten aller tijde recht. 

Blijf lengte maken vanuit de handen en armen richting het staartbeen. De rug , nek en armen zijn in een rechte lijn. 
Oren parallel aan de armen. Breng de kaaklijn naar achteren. 

Blijf voor een aantal totale Yoga ademhalingen in deze houding staan. Vervolgens kom je op de eerstvolgende uitademing terug op handen en knieën. 

Waar moet je op letten in de Neerwaartse Hond houding?
Als je voor langere tijd in de Neerwaartse Hond houding staat, kun je last krijgen van de polsen. Bij polsklachten kun je deze houding ook op de ellebogen uitvoeren. Ook kun je de handen op een verhogen, zoals bijvoorbeeld een stoel, plaatsen om de Neerwaartse Hond houding aangepast uit te voeren. 

Bron afbeelding: Neerwaartse hond Copyright: DVS

Geplaatst op: 28-08-2015

Reacties (1)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in: