Een gemakkelijk toepasbare Mindfulness oefening voor thuis

Een Mindfulness oefening, waarom zou je deze eigenlijk thuis willen doen? We leven vandaag de dag in een stressvolle samenleving. Zonder dat je het je misschien realiseert is de dag alweer voorbij gevlogen en vlieg je door naar de volgende dag. Zo vliegen de dagen, maanden, jaren, en al snel je hele leven aan je voorbij. Zonde toch? En helemaal als je je bedenkt dat je hier verandering in zou kunnen brengen. Je eigenlijk in staat bent om veel meer te kunnen genieten van deze dagen.Benieuwd hoe je daar vandaag al een goede start mee kan maken? Lees dan hieronder waarom een Mindfulness oefening daar zo goed voor zou kunnen werken. 

Waarom een Mindfulness oefening waardevol is
We hebben het tegenwoordig al van jongs af aan erg druk. We willen graag een mooi huis, een goede baan, een leuke auto. Noem maar op. We focussen ons het grootste gedeelte van onze tijd op wat we zouden willen, in plaats van wat je eigenlijk al hebt. Daarnaast is het belangrijk om goed te presteren en wordt er ook steeds meer van je gevraagd op het werk. Met vaak stress tot gevolg, of zelfs een burn-out. Multitasking, is dit wel zo zaligmakend? Vervolgens werkt de stress ook door in het dagelijkse leven. Niet omdat je daar ook altijd op zoek bent naar iets beters, maar ook omdat je constant blootgesteld wordt aan prikkels. Telefoon, tv, tablet, laptop, etc. Voordat je het weet is de dag weer voorbij en ben je vooral bezig geweest met alles behalve het NU. 

Een Mindfulness oefening leert je meer bewustzijn creëren. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat je doormiddel van een goede Mindfulness oefening jouw aandacht volledig in het hier en nu zou kunnen krijgen. Dit zorgt er niet alleen voor dat je meer leert genieten van het NU, maar werkt tegelijkertijd stressverlagend omdat je je puur en alleen focust op waar je op dit moment bent. Niets multitasking, gewoon ZIJN. 

Een Mindfulness oefening doormiddel van de ademhaling
Als je gelijk zou willen starten met een goede Mindfulness oefening, dan kan ik je een gemakkelijke ademhalingsoefening aanraden. Het mooie is dat je er verder niets voor nodig hebt, alleen je adem. Tenminste, de oefening is heel gemakkelijk uit te voeren, maar kan voor je gedachten soms nog wel heel lastig zijn. Het is de bedoeling dat je voor deze Mindfulness oefening op een rustige plek gaat zitten. Zorg ervoor dat je comfortabel zit, misschien wel op een meditatiekussen of een meditatie bankjeObserveer je ademhaling. Is deze snel of langzaam? Adem je oppervlakkig of adem je diep in? Waar voel je de adem? In de buik, flanken, of de borst? Het is de bedoeling dat je tijdens deze Mindfulness oefening de ademhaling alleen observeert, zonder deze te veroordelen. Het belangrijkste is dat je focus bij de ademhaling blijft, en dat je niet mee gaat met de gedachten die in je opkomen. En als je de oefening iets verder wilt uitbreiden dan kun je de uitademing 2x zo lang als de inademing maken. 

In ons assortiment hebben we ook vele meditatie cd's die bepaalde onderwerpen behandelen zoals: Mindfulness in de praktijk, Focus, Leven zonder angst

Geplaatst op: 04-09-2015

Reacties (0)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in: