Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga
Ashtanga Yoga, een Yoga vorm die gebaseerd is op het traditionele Achtvoudige pad van Yoga. 
Het is dus een Yoga vorm die al jaren lang beoefend wordt en waar veel mensen baat bij hebben. 

Wat is Ashtanga Yoga eigenlijk?

Ashtanga Yoga is een dynamische vorm van Yoga. Je maakt gebruik van diverse series en oefeningen die gemakkelijk opeenvolgend uitgevoerd kunnen worden. Deze series staan vast en worden iedere les herhaald. Een bekend voorbeeld van een serie die gebruikt wordt in Ashtanga Yoga is de Zonnegroet. Bij de serie van Zonnegroet A maak je bijvoorbeeld gebruik van Asana’s als de neerwaartse Hond, de opwaartse Hond en Chaturanga Dandasana. Ook is de Ujjayi Yoga ademhaling en de combinatie tussen deze ademhaling en de diverse Yoga houdingen is een belangrijk onderdeel van Ashtanga Yoga.  

De voordelen van Ashtanga Yoga
Er zijn diverse voordelen te benoemen van Ashtanga Yoga. Zo bouw je door de dynamische series kracht op. Alle spieren doen mee in de diverse series, waardoor je diverse spiergroepen aanspreekt en ontwikkelt. Daarbij stimuleert het uitvoeren van Ashtanga Yoga de flexibiliteit in het lichaam. Je stretcht het lichaam in de diverse series. Ook wordt doormiddel van de dynamiek de doorbloeding in het lichaam gestimuleerd. Je laat de energie optimaal door het lichaam stromen. Naast het fysieke aspect, komt ook het mentale aspect aan bod. De focus in de diverse Yoga houdingen en series is daar een belangrijk voorbeeld van. 

Voor wie is Ashtanga Yoga?
Misschien dat je nu het idee krijgt dat Ashtanga Yoga veel te moeilijk voor je is. Maar oordeel hier vooral niet te snel over. Ashtanga Yoga kan namelijk op diverse niveaus uitgevoerd worden. Je bouwt de verschillende series op. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je allerlei houdingen moet doen waar je nog helemaal niet comfortabel mee bent. Juist het rustig opbouwen en het verkennen van je eigen grenzen is van belang. 

Waar moet je op letten bij het uitvoeren van Ashtanga Yoga?
Het is erg belangrijk dat je, net zoals bij de andere Yoga vormen, goed let op je eigen grenzen. Wanneer je flinke pijnscheuten voelt, is het aan te raden om de oefening of de serie aan te passen of even te stoppen. Gebruik voor de aanpassing eventueel diverse hulpmiddelen. Bijvoorbeeld een Yoga blok, of een Yoga riemDaarbij is het belangrijk dat je goed drinkt voor en na de Ashtanga Yoga les. Als je voor de les drinkt, dan zorg je ervoor dat je de afvalstoffen tijdens de les er goed uit kunt zweten. Ook is drinken na de les van belang omdat je er daardoor voor zorgt dat de afvalstoffen goed afgevoerd kunnen worden. Tijdens de les drinken is niet echt aan te raden. Als je het idee hebt dat je moet drinken, neem dan kleine slokjes. Ashtanga Yoga is erop gericht dat je de energie opwekt in het lichaam. Als het ware het innerlijke vuur. Met het drinken van veel water doof je dit vuur. Kleine slokjes tot geen slokjes is dus aan te raden. 

Welke yogamat is geschikt voor Ashtanga yoga?
Door de intensiviteit zul je transpireren. Gebruik een yogamat die voldoende grip geeft zoals de rubberen Manduka Eko yogamat of een PRO mat met een yogahanddoek

Geplaatst op: 16-02-2016

Reacties (0)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in: