4 tips voor een juiste Meditatie houding!

 

Een goede meditatie houding, heb jij er ook moeite mee? Vooral als je net start met het beoefenen van Yoga, dan kan het zijn dat je even moet zoeken naar de juiste meditatie houding. Er zijn verschillende hulpmiddelen te verkrijgen om jouw meditatie houding zo gemakkelijk mogelijk uit te kunnen voeren. Daarbij zijn er ook talloze meditatie houdingen. Maar welke houding is nu eigenlijk voor jou geschikt? Heb je daarbij ook een hulpmiddel nodig? En welke hulpmiddelen zijn er eigenlijk? Er zijn een aantal waardevolle tips die je kunt gebruiken bij het aanmeten van een goede comfortabele zithouding. De beste tips hebben we hieronder voor je verzameld. 

Waarom is een juiste meditatie houding zo belangrijk?
Het is erg belangrijk dat je aandacht besteedt aan het aanmeten van een juiste meditatie houding. Deze kan voor iedereen verschillend zijn. Zo is ieder lichaam anders gebouwd en heb je allemaal je eigen mogelijkheden en beperkingen in je lichaam. Er kunnen bepaalde gebieden zijn die flexibeler zijn dan andere delen in je lichaam. Het belangrijkste is dat je kijkt naar hoe je comfortabel en alert met een rechte rug kunt zitten. Een rechte rug is heel erg belangrijk bij een goede meditatie houding, omdat de adem en energie nu optimaal door je lichaam kan stromen. Zo ben je het beste in staat om goed te kunnen mediteren. Dit is helaas veel moeilijker of zelfs onmogelijk met een ronde rug. Comfortabel en alert zitten kun je op verschillende manieren doen, maar het belangrijkste van een goede meditatiehouding, is dat je voor langere tijd goed rechtop kunt zitten. Zo ervaar je zo min mogelijk ongemakken en afleidingen in je meditatie. 

4 Tips voor een goede meditatie houding

  1. Bij een rechte rug is het belangrijk om een kleine holling in de onderrug te creëren. Dit kun je bereiken als je het bekken naar voren kantelt. Voor sommige mensen is dit makkelijker dan anderen. Je kunt daarom een dekentje, meditatiekussen of meditatiebankje gebruiken om deze holling te stimuleren.
  2. Zorg ervoor dat de rest van je lichaam ook ontspannen en alert kan zitten in de meditatie houding. Zo kan een kleermakerszit of Lotushouding voor mensen met knie problemen erg vervelend aanvoelen. Leg dan vooral de benen naar voren neer (met eventueel een rolletje onder de knieën) of ga op een stoel zitten. 
  3. Test jouw aangemeten meditatie houding eens een keer uit tijdens je meditatie. Als je merkt dat de houding toch ongemakken veroorzaakt als pijnen of tintelingen, pas de houding de volgende meditatie dan vooral aan. 
  4. Wees niet bang om hulpmiddelen te gebruiken in je meditatie houding. Misschien geeft het een ongemakkelijk gevoel dat je gebruik moet maken van allerlei hulpmiddelen en vertellen je gedachten je dat je ook best zonder hulpmiddelen kunt zitten. Zet deze gedachten opzij, zodat je het maximale uit je meditatie kunt halen. 

Hulpmiddelen bij een goede meditatie houding.
Er zijn verschillende hulpmiddelen verkrijgbaar. Belangrijk is om te kijken naar je eigen flexibiliteit. Hoe flexibeler je in het bekkengebied bent, hoe lager je meditatiekussen, handdoekje, of meditatiebankje hoeft te zijn. 

Geplaatst op: 08-10-2015

Reacties (0)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in: