De Berghouding (Tadasana)

de_berghouding

De Berghouding wordt in het Sanskriet ook wel Tadasana genoemd. In eerste instantie zul je misschien denken dat deze helemaal niet zo uitdagend is, maar zelfs voor de gevorderde Yogi is deze houding nog een enorme uitdaging. Waarom de Berghouding voor de meeste mensen goed uit te voeren is en waarom Tadasana altijd een uitdaging zal blijven, kun je hieronder lezen.

Voordelen van de Berghouding
Er zijn verschillende voordelen te noemen van de Berghouding. Zo zorg je er bij de Berghouding voor dat je niet alleen voor op de Yoga mat, maar ook voor in het dagelijkse leven je lichaamshouding traint. Je bouwt de houding stap voor stap op. Hierdoor leer je ook stap voor stap hoe je op een juiste manier je lichaamshouding opbouwt. Met de Berghouding train je onder andere ook de rugspieren, nekspieren, schouderspieren, beenspieren en buikspieren. In principe doen alle spieren mee in deze houding. Daarbij kan het een prettige basishouding zijn voor uitdagende houdingen. Bijvoorbeeld bij een houding als Chaturanga Dandasana, de Plankhouding of de Hoofdstand, is het belangrijk dat je goed weet hoe je je lichaam goed recht kunt houden. Niet alleen op het moment dat je op twee benen staat, maar ook als je bijvoorbeeld op zijn kop staat. Je kunt op dat moment een beetje in de war raken, maar het oefenen van de Berghouding kan er voor zorgen dat je toch weet hoe je je lichaam (omgekeerd) rechtop kunt houden.

Hoe voer je de Berghouding uit?
Je zorgt ervoor dat je je voeten naast elkaar neer zet. Het liefste met de grote tenen tegen elkaar aan. Vervolgens span je de bovenbenen aan en lift je deze als het ware uit de knieschijven omhoog. Je kantelt het bekken en spant de buikspieren aan. De schouders zijn laag en je brengt de schouderbladen naar elkaar toe. Breng de handen van het lichaam af en spreid de vingers. Je nek is in het verlengde van de ruggengraat en je kruin is richting het plafond gericht. Als je de houding hebt aangenomen is het belangrijk dat je je focus richt op de Yoga ademhaling, terwijl je er tegelijkertijd voor zorgt dat alle spieren aangespannen blijven.

Voor wie is de Berghouding geschikt?
De Berghouding is in principe voor iedere Yogi geschikt. Of je nu net begint met Yoga of al een tijdje aan Yoga doet. Tadasana blijft een goede basishouding om altijd bij terug te kunnen komen. Ook na een uitdagende houding of serie, kan het prettig zijn om deze basishouding op te zoeken. Je kunt op dat moment de handpalmen voor de borst zachtjes tegen elkaar aan drukken, in plaats van de handen van je af te brengen en de vingers te spreiden. Je maakt contact met de ademhaling en je kunt in deze houding de focus en controle op je ademhaling goed terug vinden. Wees als beginnende Yogi niet bang als de houding in het begin even niet lukt. Ook gevorderde Yogi’s beschouwen deze misschien gemakkelijk uitziende houding ook nog steeds als een hele uitdagende houding. 

Succes!

Geplaatst op: 08-03-2016

Reacties (0)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in:

Tags: Berghouding,