De Boomhouding (Vrksasana)

De Boomhouding, voor de meeste mensen een bekende Yoga houding. Deze Asana wordt in het Sanskriet ook wel Vrksasana genoemd. Het is een Yoga houding die voor zowel beginnende als gevorderde Yogi’s uit te voeren en aan te passen is. Benieuwd wat deze houding voor je kan betekenen? En hoe je de houding aan kunt passen aan jouw eigen niveau? Lees het hieronder!

Voordelen van de Boomhouding
Er zijn verschillende voordelen van de Boomhouding te noemen. Zo zorg je er in deze houding voor dat je de beenspieren en de buikspieren ontwikkelt. Maar dat niet alleen… Het bekendste voordeel is misschien nog wel dat je je evenwicht traint in de Boomhouding. Het is een staande houding op één been, waarbij je doormiddel van je focus en balans in de houding kunt blijven. 

Voorbereiding op de Boomhouding
Om in de Boomhouding te komen, is het eerst belangrijk om een goede voorbereiding te treffen. Zo zorg je er bij voorkeur voor dat je een soepele broek draagt met het liefst een iets ruwere stof. Als je de Boomhouding uitvoert plaats je namelijk je voet op je andere been en met een gladde stof kun je met je voet snel wegglijden. Dit kan erg afleidend werken. Je kunt hierdoor snel je focus, maar ook je balans verliezen. Daarbij is het van belang dat je goede grip hebt. Zorg er dus voor dat je de Boomhouding op een goede en stevige ondergrond kunt uitoefenen. Ook is het aan te raden om de Boomhouding op blote voeten te beoefenen in verband met de benodigde grip. Omdat de Boomhouding een balansoefening is, is het belangrijk om je focus voordat je begint al op de oefening die komen gaat te richten. Hoe meer concentratie, hoe beter je focus, hoe beter je in de Boomhouding kunt blijven staan. 

Nu ben je klaar om de Boomhouding uit te gaan voeren!

Hoe voer je de Boomhouding uit?
De Boomhouding voer je als volgt uit:
Kom goed op de Yoga mat (of andere stevige ondergrond) staan. Zet je linkervoet goed neer, Verplaats nu je staartbeen richting je linkerbeen. En probeer of je je rechtervoet kunt optillen. Focus je op een vast punt (dat niet beweegt) voor je. Plaats nu je rechtervoet tegen je linkerbeen aan. Je mag je voet tegen je bovenbeen plaatsen, je onderbeen of je enkel. Maar niet tegen je knie. Dit kan niet zo prettig zijn voor je knie en eventuele knieblessures veroorzaken. Adem rustig door en druk de handpalmen voor je zachtjes tegen elkaar aan in het centrum van het lichaam. Je mag de handpalmen ook boven het hoofd zachtjes tegen elkaar aandrukken. Kom na ongeveer 6 ademhalingen rustig en gecontroleerd uit de houding. Schud de benen even los en wissel vervolgens van kant. 

Aanpassen van de Boomhouding
Je kunt bij de Boomhouding de voet dus op verschillende plekken op het been plaatsen. Ook kun je de Boomhouding langer of korter aanhouden. Op deze manier zorg je ervoor dat de houding voor zowel beginnende als gevorderde Yogi’s een uitdaging blijft! 

Succes!

Geplaatst op: 27-11-2015

Reacties (0)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in: