De Cobra houding, voor meer ruimte in de borst.

De Cobra, in het Sanskriet wordt deze Yoga houding ook wel Bhujangasana genoemd. Het is een Yoga houding die voor veel Yogi’s goed uit te voeren is. Zo is de Cobra voor beginnende Yogi’s geschikt, maar blijft het voor de gevorderde Yogi’s ook nog steeds een fijne en uitdagende houding. Het uitvoeren van de Cobra brengt veel voordelen met zich mee. Hoe je de houding stap voor stap uitvoert, waar je op moet letten bij de uitvoering en welke voordelen de Cobra heeft, wordt hieronder verder uitgelegd. 

Voordelen van de Cobra
Er zijn verschillende voordelen te benoemen voor de uitvoering van de Cobra houding. Zo bouw je kracht op in de schouderspieren, maar ook in de armspieren. Door goed te blijven ademen in de Cobra, ben je beter in staat om deze houding langer vol te houden en kracht op te bouwen. Daarbij open je de borst in de Cobra. De adem kan hierdoor goed in het borstgebied terecht komen. Dit zorgt niet alleen voor een stretch en meer ruimte in dit gebied, maar tegelijkertijd ook meer ontspanning in lichaam en geest. 

Hoe voer je de Cobra houding uit?
De Cobra wordt zowel op zichzelf staand als losse houding uitgevoerd (statisch), maar kan ook toegepast worden in diverse series (dynamisch). De uitvoering van de Cobra is als volgt:

  • Kom met de voorkant van je lichaam op de Yoga mat liggen. 
  • Leg ook de bovenkant van de voeten op de mat.
  • Plaats de handen recht onder de schouders. 
  • Adem uit. 
  • Inademend duw je het bekken in de mat en kom je met het bovenlichaam omhoog.
  • Kijk schuin omhoog. Je nek is in het verlengde van de ruggengraat. 
  • Houd de schouders laag en zorg ervoor dat de ellebogen niet naar buiten wijzen.
  • Houd de armen gebogen.
  • Blijf hier voor ongeveer 6 Yoga ademhalingen. Gevorderde Yogi’s kunnen ook 9 ademhalingen in de Cobra blijven. 
  • Op de eerstvolgende uitademing kom je met het bovenlichaam weer terug op de Yoga mat


Waar je op moet letten bij de Cobra
Op het moment dat je de Cobra houding uitvoert is het belangrijk om het bekken goed in de mat te blijven duwen. Zo voorkom je dat je in je onderrug kunt gaan hangen. Hierdoor kun je namelijk zelfs onderrugklachten ontwikkelen. Blijf je daarnaast bewust van je schouders. Zorg ervoor dat je niet in je schouders gaat hangen, maar breng de schouderbladen naar elkaar toe en blijf alert dat je schouders laag blijven. Als je last hebt van je schouders of armen, dan is het belangrijk dat je bij scherpe pijnen direct uit de Cobra komt. Blijf dus niet te lang in de houding.Daarbij hebben sommige mensen last van pijnlijke polsen. Bij pijn aan de polsen kun je de houding ook op de onderarmen uitvoeren. Door de buikspieren goed aan te blijven spannen, kun je de druk op de polsen ook verminderen.

Kijk dus welke uitvoering van de Cobra mogelijk is en bij je past! 

Wil je meer yoga houdingen bekijken? Kijk dan eens bij onze yoga blog items

Geplaatst op: 13-11-2015

Reacties (0)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in: