De Hoofdstand, op zijn kop voor meer focus, ontspanning en energie!

De Hoofdstand, in het Sanskriet wordt deze ook wel Salamba Sirsasana genoemd. Sirsa betekent ‘Hoofd’ en Asana is een Sanskriet term voor ‘houding’. Eigenlijk is het de bedoeling dat je bij de Hoofdstand je benen gecontroleerd in de lucht brengt en het gehele lichaam op de onderarmen en voor een klein stukje op de kruin rust. 

Voordelen van de Hoofdstand
Er zijn verschillende voordelen te noemen voor de Hoofdstand. Zo is deze houding een omgekeerde houding. Het voordeel van een omgekeerde houding, is dat het bloed vanaf het hart direct richting het hoofd en de hersenen gepompt wordt. Dit werkt energiek en ontspannend tegelijkertijd. Ook kan een omgekeerde houding erg prettig zijn voor de benen. Als je een dag gestaan of gezeten hebt, kan het erg prettig zijn om de bloedsomloop even om te draaien en de benen rust te geven. Daarbij bouw je spierkracht op in de buik, schouders en de armen. Daarnaast leer je het lichaam te controleren. Spieren aan te spannen en het bekken op de juiste manier te kantelen. Alleen bij een goede focus zal je in staat zijn op een veilige en juiste manier in de Hoofdstand te komen. Als  je geneigd bent om te luisteren naar je gedachten als: ‘Ik ga gewoon toch nog even snel een stukje verder of ‘Dit durf ik echt niet’, dan is de kans van slagen bij de Hoofdstand direct onwijs gedaald of onmogelijk.

Luister naar je lichaam in plaats van naar je gedachten. Focus. Vertrouw.

Waarom is het aan te raden de Hoofdstand stap voor stap op te bouwen?
Je kunt de Hoofdstand op verschillende manieren opbouwen, maar het belangrijkste is om de Hoofdstand rustig te ontdekken. Breng niet direct de benen de lucht in. Eerst is het comfortabel worden met de bekken rotatie en het steunen op de onderarmen het belangrijkste. Zo loop je het minste risico en ontwikkel je veel meer controle. Gebruik eventueel de Feetup (een hoofdstandbankje) voor een rustige opbouw van de Hoofdstand. 

Wanneer moet je oppassen met de Hoofdstand?
De Hoofdstand kan diverse risico’s met zich meebrengen als je deze Asana op een verkeerde manier uitvoert. Als je teveel op je hoofd steunt (dit kan ook onbewust gebeuren), kan er teveel druk op de nek en het hoofd komen te staan. Dit kan van een vervelende spierpijn tot nare gevolgen leiden. Ook in dit geval kan de Feetup een goed hulpmiddel zijn. Naast het hoofd en de nek, is het ook belangrijk om uit te kijken met de schouders en de rug. Als je last hebt van klachten in een van deze gebieden, pas dan op met de uitvoering van de Hoofdstand. Daarbij is het af te raden om zonder overleg met een arts aan de slag te gaan met de Hoofdstand als je last hebt van een te lage of te hoge bloeddruk. Het kan in deze gevallen negatief werken als het hoofd lager komt dan het bekken. Omgekeerde Yoga houdingen zijn in dit geval dus sowieso een risico. Pas in deze gevallen de houding(en) aan of sla de houding over.  

Geplaatst op: 16-09-2015

Reacties (0)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in: