De Kindhouding (Balasana)

yoga_kindhouding

In deze blog willen we graag weer een Yogahouding aan je uitleggen. Deze keer een van de meest bekende Yoga houdingen. Een echte basishouding, namelijk de kindhouding. De kindhouding wordt in het Sanskriet, de oorspronkelijke taal van Yoga, ook wel Balasana genoemd. Het woord ‘Bala’ betekent dan ook ‘kind’.

Hoe voer je de kindhouding uit?
We vallen maar meteen me de deur in huis…Hoe voer je de kindhouding precies uit? 

1. Om te beginnen kom je op handen en knieën. Plaats de handen recht onder de schouders en de knieën recht onder de heupen. De nek is in het verlengde van de ruggengraat.

2. Als je deze basishouding goed hebt opgebouwd, adem je in en duw je de borst naar voren. Op de uitademing beweeg je het zitvlak richting de hielen.

3. Laat het zitvlak op de hielen rusten en plaats je voorhoofd op de mat. 

4. Je handen laat je voor je uit gestrekt liggen, of leg je handen naar achteren weg langs het lichaam.

5. Adem vervolgens diep in het bekken. Het kan zijn dat je hierdoor je zitvlak voelt uitzetten bij elke inademing.

6. Voel de achterkant van je lichaam bij elke uitademing verder richting de grond zakken. Vooral bij de onderrug en de schouders is dit goed te voelen.

Dit is de kindhouding.

Aanpassingen bij de kindhouding
Als je weinig ruimte hebt bij het gebied van je buik, kun je er voor kiezen om de knieën wat verder te spreiden. Laat de knieën in dat geval wat meer naar de buitenkant wijzen, waardoor je wat meer ruimte krijgt om het zitvlak naar de hielen te brengen. Ook kan het zijn dat je je hoofd niet op de grond kunt plaatsen. Plaats in dat geval een Yogablok onder je voorhoofd. Op deze manier kan je toch goed tot rust komen, zonder veel spanning in je lichaam. Als je gevoelige knieën hebt, kan je er voor kiezen om een handdoek onder je knieën te plaatsen.

Voordelen van de kindhouding
De kindhouding is een echte basishouding binnen de Yoga. Vaak wordt Balasana aan het begin van de les gedaan om contact te maken met de ademhaling. Doordat de buik in contact met de bovenbenen is, kan je de ademhaling extra goed voelen. De houding is dus erg geschikt om de ademhaling te oefenen. De kindhouding wordt daarnaast vaak gebruikt om de ademhaling te stabiliseren tussen uitdagende Yogahoudingen door. De kindhouding geeft ons een veilig gevoel. Dit komt omdat we als baby’tjes in de baarmoeder, bijna in dezelfde houding liggen. Het voelt dus erg vertrouwd. 

Goede Yogadocenten geven aan het begin van de les aan dat wanneer mensen zich niet prettig voelen, of echt niet meer verder kunnen, terug kunnen komen naar de kindhouding die altijd veilig en vertrouwd voelt. Bij een reguliere Yogales komt de kindhouding er dus altijd wel aan te pas. Het is daarom belangrijk dat je deze houding goed leert kennen en je er vertrouwd bij voelt.

Geplaatst op: 05-10-2016

Reacties (0)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in:

Tags: kindhouding,