4 Mindfulness ideeën voor tijdens de feestdagen

mindfulness_tips

Het is weer december en dat betekent dat we druk in de weer zijn met van alles en nog wat. Cadeautjes kopen, etentjes, feestavonden, gourmetten....Eén grote stressvolle bende en chaos dus! Zelfs al ben je regelmatig bezig met Yoga en Mindfulness is het een echte uitdaging om tijdens deze dagen een beetje 'Zen' te blijven en je niet te laten meeslepen door alle hectiek van de decembermaand. Uit eigen ervaring weet ik dat het moeilijk is om je balans te vinden deze maand en met beide benen op de grond te blijven staan. Toch zijn er een aantal praktische Mindfulness ideeën die je kunt toepassen in deze maand. Deze ideeën zullen je helpen om je in balans te houden tijdens de feestdagen.

1. Geef jezelf meditatie cadeau
Tussen alle vakantiestress, cadeaus kopen, etentjes en andere afspraken door, is het verstandig om jezelf 10 minuten stilte per dag te gunnen. Neem die 10 minuten de tijd om te mediteren en even tot jezelf te komen. Het zal je helpen om rustig en in balans te blijven.

2. Blijf aan je routines vasthouden
Als Yogi of iemand die regelmatig Mindfulness doet heb je vast en zeker je eigen routines en gewoontes, waardoor je het hele jaar goed voor je lichaam en geest zorgt. Toch verliezen we deze goede routines vaak op het einde van het jaar uit het oog, om vervolgens in januari weer een nieuwe start te maken. Een van de beste Mindfulness ideeën, die ik je kan geven, is om met jezelf af te spreken om ook in de decembermaand door te gaan met je gebruikelijke routines. Het zorgt ervoor dat je in januari niet weer opnieuw zal moeten opstarten. Een nieuwe gewoonte starten is in het begin het moeilijkst. Dus al zit je in de flow, probeer ook deze maand de routine er in te houden. Zo voorkom je alle moeilijkheden van het starten van een nieuwe gewoonte.

3. Eet langzaam
Tijdens de feestdagen worden we vaak overladen met eten. Veel, lekker eten. Het is niet moeilijk om je lekker helemaal te laten gaan en je helemaal vol te stoppen met al het lekkers. Ik weet het….de verleiding is groot. Maar probeer jezelf niet helemaal vol te proppen. Langzaam eten is een van de beste Mindfulness oefeningen die je kunt toepassen tijdens de feestdagen. Zie elke hap die je neem als een mogelijkheid om je aandacht in het hier en nu te brengen. Je lichaam zal je er dankbaar voor zijn. Zowel tijdens als na de feestdagen.

4. Vermijd gevoelige onderwerpen
Wanneer je met familie bij elkaar komt, zitten er verschillende generaties in een kamer die allemaal een eigen kijk op, en een eigen mening over bepaalde onderwerpen hebben. Probeer daarom gevoelige (politieke) onderwerpen te vermijden tijdens deze dagen. Het kan de sfeer verpesten en je Mindfulness aardig op de proef stellen. Wanneer je merkt dat een gesprek af dreigt te gaan op een dergelijk onderwerp, zie het als je verantwoordelijkheid om het gesprek naar een ander onderwerp te leiden. Zo heb je een veel gezelligere tijd met elkaar. En dat is waar het om draait in deze periode.

Wat zijn jouw beste Mindfulness ideeën voor tijdens de feestdagen? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Namasté en fijne feestdagen!

Geplaatst op: 16-12-2015

Reacties (0)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in: