Mindfulness voor beginners – 5 tips

Om eerlijk te zijn bestaat Mindfulness voor beginners niet. Je kan niet goed of slecht zijn in Mindfulness. De kern van Mindfulness is ook altijd hetzelfde, het verandert niet. Mindfulness voor beginners is dus in feite hetzelfde als Mindfulness voor gevorderden. Als je nieuw bent met Mindfulness is het echter toch handig om een aantal basis principes te weten. Ondanks dat je oefeningen per definitie niet goed of fout te doen, is het wel handig om in ieder geval te weten wat je doet. Je doet Mindfulness namelijk wel ergens voor. Bijvoorbeeld om minder stress te ervaren, meer ontspannen te zijn, of beter in slaap te vallen. Wat je reden ook is, in deze blog leggen we 5 tips bij Mindfulness voor beginners uit die je helpen bij je eerste stappen in de mooie wereld van Mindfulness.

Mindfulness voor beginners – Tip #1
Richt je tijdens Mindfulness oefeningen op de ademhaling. Je ademhaling bevindt zich altijd in het hier en nu. Dus als je je aandacht hier op richt, dwalen je gedachten automatisch ook minder af.

Mindfulness voor beginners – Tip #2
Probeer je gedachten niet stil te krijgen. Veel mensen denken dat je je gedachten helemaal stil moet krijgen, maat dit is niet zo. Sterker nog, hoe meer je gaat proberen om dit te doen, hoe drukker je gedachten worden. Je raakt namelijk gefrustreerd omdat dit niet lukt en hierdoor wordt je alleen maar drukker en onrustiger. Probeer je gedachten dus niet helemaal stil te krijgen, maar richt je in plaats daarvan op tip #1, de ademhaling.

Mindfulness voor beginners – Tip #3
Raak niet gefrustreerd als het niet lukt. Veel mensen hebben de neiging om gefrustreerd te raken, boos te worden en te zeggen ‘dit is niets voor mij’ als het in het begin niet gelijk lukt. Zoals ik al zei is er niet echt een goed of fout bij Mindfulness oefeningen. Wat belangrijk is, is dat je de intentie hebt om bewuster en meer mindful te worden. Dat is genoeg. Hoe druk je gedachten zijn of hoe je lichaam voelt, dat maakt niet uit. Dat is juist hetgene wat je observeert waardoor je meer bewustzijn creëert.

Mindfulness voor beginners – Tip #4
Oefen Mindfulness meerdere malen per dag. Ga je bijvoorbeeld even zitten om te mediteren, dan train je daarin je bewustzijn. Maar dit is een soort van trainingsomgeving. Het gaat er uiteindelijk om dat dit  overslaat op je dagelijkse leven. Probeer daarom een paar keer per dag even in te checken bij je ademhaling. Hoe meer je het doet hoe beter je er in wordt.

Mindfulness voor beginners – Tip #5
Zie je brein als een spier die je traint. In het begin heb je nog heel veel prikkels en zullen je gedachten vaak afdwalen. Je ‘interne spamfilter’ is nog zwak. Hoe vaker je oefent en hoe meer je je met Mindfulness en meditatie bezig houdt, hoe sterker je brein zal worden. 

Hierdoor zal je je uiteindelijk minder laten meeslepen door alle prikkels die je krijgt. Een hulpmiddel kan ook deze CD zijn:

Meditatie cd mediteren mindfulness in de praktijk - Oasis serie nr18

Geplaatst op: 09-06-2016

Reacties (0)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in: