De Sfinx houding (Salamba Bhujangasana)

sfinx_houding_yoga

De Sfinx houding, ook wel Salamba Bhujangasana genoemd, is een houding waarbij je met een gedeelte van de voorkant van het lichaam op de Yoga mat ligt. Met de voorkant van het bovenlichaam kom je een stukje van de mat af. Deze Yoga houding heeft diverse voordelen en kun je gemakkelijk thuis eens stap voor stap oefenen. Benieuwd? Hieronder leggen we het voor je uit!

Voordelen van de Sfinx houding
Het uitvoeren van de Sfinx houding is voor zowel beginnende als gevorderde Yogi’s goed te doen. Wel is het belangrijk dat je goed weet hoe je de houding uitvoert. Op deze manier voorkom je dat je blessures, bijvoorbeeld in de schouders en in de onderrug kunt ontwikkelen doormiddel van de Sfinx. Er zijn diverse voordelen te noemen van de Sfinx houding. Zo is het een goede houding om je voor te bereiden op uitdagende houdingen zoals bijvoorbeeld de Brughouding. Daarbij open je de borst in deze houding, waardoor je met iedere totale Yoga ademhaling de stretch in de borst stimuleert. Ruimte in het borstgebied zorgt voor meer ontspanning in het lichaam. Doordat de borst ruimte krijgt en de ademhaling volledig en rustig is, krijg je meer zuurstof binnen in je hoofd en in je lijf. Dit zorgt daarbij ook voor meer energie. 

Hoe voer je de Sfinx houding uit?
Als je de Sfinx houding uit wilt gaan voeren, dan is het belangrijk dat je op een zachte ondergrond (bijvoorbeeld een Yoga mat) komt liggen in gemakkelijke kleding. Vervolgens kom je met de voorkant van het lichaam op de Yoga mat liggen en  plaats je de handen ongeveer ter hoogte van de oren. Het is in ieder geval van belang dat de ellebogen zometeen recht onder de schouders komen te staan. De voorvoeten liggen ook op de grond. Je ademt uit. Inademend duw je eerst het bekken in de Yoga mat. Zo bescherm je de onderrug. Het bekken blijf je de hele oefening in de mat drukken. Je brengt de bovenkant van het lichaam van de mat en je steunt op je onderarmen. Kom voor zover als mogelijk omhoog, forceer hierbij niets. Houd de nek in het verlengde van de ruggengraat en kijk naar voren of een klein beetje omhoog. Adem krachtig door en houd de schouders laag in deze Sfinx. Na 6 tot 9 ademhalingen kun je uit de houding komen en breng je het lichaam richting de mat. 

Verschil tussen de Cobra houding en de Sfinx houding
Misschien lijkt de Sfinx houding op het eerste gezicht heel veel op de Cobra houding. Nu hebben deze twee Yoga houdingen ook wel veel overeenkomsten, maar toch zijn beide houdingen net even anders. Bij de Cobra houding kom je verder van de Yoga mat en zijn de handen recht onder de schouders geplaatst. Hierbij kom je ook met de onderarmen van de Yoga mat. 

Mocht je last hebben van de polsen, dan kan de Sfinx houding een goede vervanger zijn voor de Cobra houding. Hierbij ontlast je de polsen, doordat je op de onderarmen steunt. 

Geplaatst op: 08-09-2016

Reacties (0)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in: