Wat is meditatie?

Je hoort de laatste tijd steeds vaker mensen over meditatie praten. Maar wat is het nou eigenlijk? Goede vraag! Er zijn verschillende antwoorden mogelijk. Laten we beginnen met wat meditatie NIET is.

Meditatie is geen ontspanningsoefening. Hoewel ontspanning kan optreden bij het doen van meditatieve oefeningen is dit niet het doel. Meditatie heeft iets te maken met je geest. Je geest bestuurt je lichaam en dus heeft meditatie vaak ook lichamelijke resultaten.

Er zijn veel verschillende methoden van meditatie. We kunnen onderscheiden tussen meditaties waarbij je een mantra voor jezelf herhaalt, meditaties waarbij je een bepaald onderwerp of persoon voor de geest haalt, meditaties waarin je zekere thema’s beschouwt, meditaties waarin je je concentreert op een object en tenslotte zijn er meditaties waarin je je bewustzijn zo open mogelijk probeert te houden.

Hieronder behandelen we ze allemaal kort.
 

Mantra meditatie
Hangt vaak samen met een religieuze traditie, zoals stromingen binnen het hindoeisme, het boeddhisme of de islam. Door het herhalen van een bepaalde klank of serie van klanken is het de bedoeling dat je geest zich opent voor de ervaring van god, of het hogere. Ontspanning is vaak een bijeffect. Daardoor laat deze vorm van meditatie zich goed combineren met een actief leven. Probeer het maar eens, vijf minuten lang met je ogen dicht alleen maar de klank “oooom” herhalen.
 

Meditaties waarbij je een onderwerp of persoon voor de geest haalt
Deze vorm wordt vaak visualisatie genoemd. Je stelt je bijvoorbeeld een berglandschap voor met sterke groene bomen en een klein, stil bergmeertje. Door je aandacht te richten op het stille meer word je zelf ook steeds stiller. Een ander voorbeeld is de boeddhistische oefening van metta meditatie. Dit gaat iets verder, want je wenst goede wensen voor de mensen die je je voorstelt.
 

Beschouwende meditaties
Hierbij sta je stil bij de eigenschappen van een heilige persoon. Jezus, bijvoorbeeld, of de Tibetaanse Karmapa. Je kunt ook stilstaan bij wat een concept als “liefde” of “dienstbaarheid” voor jou persoonlijk betekent. Voordelen: dieper begrip, meer identificatie met een persoon of eigenschap.
 

Concentratiemeditatie
Door je aandacht exclusief op een specifiek object te richten train je je geest. Je concentratie verbetert en je leert op een andere manier om te gaan met de verschillende objecten binnen je ervaring. Meer vreugde, kalmte en gelijkmoedigheid kunnen resulteren. Sommige tradities claimen dat dit soort meditaties kunnen leiden tot bovennatuurlijke krachten…
 

Open bewustzijn meditatie
Hieronder vallen sommige mindfulnessoefeningen. Het idee is dat je alles dat je ervaart zo min mogelijk beroert. Je bent je bewust van de verschillende elementen binnen je ervaring maar je laat alles zoveel mogelijk waar het is, zonder je eraan te verbinden en zonder je erin te verliezen. Het idee is dat waarnemen en analyseren uit elkaar gepulkt kunnen worden, zodat dit soort oordeelloze ervaring mogelijk wordt. Voor sommige mensen is deze meditatie gemakkelijker te doen dan bijvoorbeeld concentratiemeditatie. Voor de meeste mensen is een stabiele basis van concentratiemeditatie noodzakelijk om dit te kunnen. Waarom zou je deze meditatie willen doen? Bijvoorbeeld om een ander perspectief te kunnen innemen op de dingen die je in het dagelijkse leven bezighouden. Of om minder gehecht te zijn aan de uitkomsten van je handelingen.

Bij Inward meditatiecentrum houden we ons exclusief bezig met de tweede, vierde en vijfde meditatievorm. Je kunt bij ons een cursus doen of je kunt gewoon langskomen om eens te kijken of het iets voor je is. Op iedere dinsdagavond organiseert Inward meditatiecentrum een inloop meditatieavond.

 

Dit artikel is geschreven door gast blogger Merijn de Haen, oprichter van Inward Meditatiecentrum te Utrecht

Geplaatst op: 20-08-2015

Reacties (0)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in: