Mindfulness, wat is het eigenlijk?

Mindfulness, een term die je vandaag de dag heel vaak hoort. Veel mensen starten met Mindfulness of zijn heel erg benieuwd wat dit nu precies inhoudt. Dat is eigenlijk helemaal niet zo raar. Want het lijkt tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld dat mensen last hebben van langdurige stressperiodes of zelfs een burn-out. Mindfulness kan je helpen om diverse problemen als stress en burn-outs tegen te gaan. Maar voordat we hierop in kunnen gaan, is het eerst belangrijk om te begrijpen wat Mindfulness nu eigenlijk precies is. 

Wat is Mindfulness?

Waarom vinden veel mensen in het zo moeilijk om Mindful te zijn? Veel mensen leven hun leven op de automatische piloot. Daarmee wordt eigenlijk bedoeld dat je bepaalde vaardigheden uitvoert, terwijl je gedachten heel ergens anders zijn. Wanneer ben je bijvoorbeeld naar je werk gereden en was je je eigenlijk helemaal niet bewust hoe je er precies gekomen bent? Je laat je gedachten de vrije loop. Je denkt aan gebeurtenissen uit het verleden of wat er in de toekomst zou kunnen gebeuren. Wist je dat we bijna de helft van onze tijd niet in het HIER en  NU leven? Terwijl dit juist het moment is waar je zeker van bent en waar je veranderingen aan kunt brengen. Mindfulness is er eigenlijk op gericht om minder te leven op de automatische piloot. Jezelf dus minder zorgen maken over het verleden en de toekomst en juist meer genieten van dit moment. Dit moment is immers het enige waar je zeker van bent.

 

Voordelen van Mindfulness

Je leert doormiddel van Mindfulness om je eigen gedachten te beheersen, in plaats van dat je gedachten jouw beheersen. Bewustwording van jouw gedachten, in plaats van constant je gedachten te volgen, zorgt voor bijvoorbeeld meer rust, minder stress, minder piekeren, meer creativiteit en je leert meer te genieten van het NU. Maar hoe doe ik dat eigenlijk, dat Mindfulness? En moet je om dat te bereiken dan hele zweverige en moeilijke oefeningen gaan doen? Nee hoor. Een simpel voorbeeld van een goede Mindfulness oefening zal ik hieronder beschrijven. Je kunt er zelfs direct mee aan de slag!


Een simpele, goed werkende Mindfulness oefening

Om deze oefening uit te kunnen voeren is het belangrijk dat je naar buiten gaat. Zoek een rustige plek op, zodat je zo min mogelijk last hebt van eventuele afleidingen. Vooral in het begin is het lastig om je focus te behouden als er heel veel om je heen gebeurt. Ga op zoek naar een natuurlijk object dat je aandacht trekt. Focus je dan voor twee minuten lang op dit object. Zorg ervoor dat je gedachten niet afdwalen naar dingen die je misschien gedaan hebt of nog moet doen. Blijf je focussen en observeer het object. Misschien kijk je naar de vorm, de kleur, het materiaal, etc. Doe alsof je het object voor de eerste keer ziet. Je zult misschien merken dat je aandacht erg snel af zal dwalen, maar oefening baart kunst! Iedere seconde die je investeert in Mindfulness is al een mooie stap in de goede richting!

Succes!

Geplaatst op: 14-08-2015

Reacties (0)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in: